تیپ تیک | سایت  آگهی های تخصصی صنعت مدو پوشاک
تیپ تیک | سایت  آگهی های تخصصی صنعت مدو پوشاک
تاریخچه برند آدیداس - لوگوی برند آدیداس- تیپ تیک مرجع تخصصی آگهی‌های صنعت مد و پوشاک

برند آدیداس (adidas) از کجا تا کجا؟

در این مقاله به موضوع برند آدیداس (adidas) از کجا تا کجا؟ می‌پردازیم. آدیداس بزرگترین تولید کننده کفش و پوشاک ورزشی و اسپرت در اروپا و دومین تولید کننده بزرگ در جهان (بعد از نایکی) می‌باشد. این برند بیش از 70 سال قدمت دارد و در طی این 70 سال تغییرات زیادی کرده است؛ اما ارزش‌های اصلی‌اش در قلب آن حفظ شده‌اند. در طی این سال‌ها مدام فروشگاه‌ها و شعبات جدیدی در سراسر دنیا تاسیس شده‌اند و سطح کیفیت محصولات در سطح عالی باقی مانده‌اند. در ادامه با زندگینامه این برند بیشتر آشنا می‌شویم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:
تاریخچه برند آدیداس (adidas)
فلسفه لوگوی برند آدیداس (adidas)
رقابت برادرانه بین دوبرند پوما و آدیداس
درگذشت آدی و شروع دوره شکوفایی
سقوط وحشتناک برند آدیداس و جان گرفتن دوباره این برند
کارخانه‌های برند آدیداس
شعبات آدیداس (adidas) در ایران

تاریخچه برند آدیداس (adidas):


موسس این برند شخصی به نام آدولف داسلر (Adolf Dassler) است که او را آدی صدا میزدند. آدی در تاریخ ۳ نوامبر ۱۹۰۰ در هرتزوگن آوراخ (Herzogenaurach) آلمان متولد شد. پدرش کارگر یک کارگاه کفاشی و مادرش مدیر یک خشکشویی بود.  او بعد از اتمام تحصیلاتش مدت کوتاهی در یک نانوایی مشغول به کار شد اما به هیچ وجه برای او کافی نبود. پس از اینکه دوران سربازی خود را بعد از جنگ جهانی اول به پایان رساند، ابتدا مهارت تعمیرات کفش را از پدرش آموخت و سپس در خشکشویی مادرش کسب و کار کوچکی برای خود راه اندازی کرد. آدی به دلیل علاقه زیاد به ورزش فوت و فن تولید کفش‌های ورزشی را نیز آموخت و درسال 1924 همراه برادرش رودولف دالسر (Rudolf Dassler) تولیدی کفش برادران دالسر را راه اندازی کردند.
با تاسیس این کارگاه کوچک، برادران دالسر با مشکلات نبود برق مواجه شدند تا جایی که از رکاپ زدن روی یک دوچرخه ثابت برای تولید برق استفاده می‌کردند. در آن زمان ورزشکاران و دوندگان از کفش‌های میخی سنگینی استفاده می‌کردند که دارای میخ‌های فلزی بودند. آدی نوعی کفش میخ دار طراحی کرد که با لاستیک و برزنت درست شده بودند و با وجود سبکی و راحتی چسبندگی‌شان را با زمین از دست نمی‌دادند. با استفاده از این کفش‌ها، لینا راد در بازی‌های المپیک 1928 آمستردام توانست مدال طلا را آن خود کند. در سال 1936 هم آدی توانست جسی اوونز (Jesse Owens) دونده آمریکایی را متقاعد به استفاده از کفش‌های خود کند. جسی با این کفش‌ها موفق به کسب 4 مدال طلا المپیک شد و همین ماجرا برای آدی تاریخ ساز شد و شروع یک موفقیت بزرگ در فروش کفش‌های آدی را رقم زد.

فلسفه لوگوی برند آدیداس (adidas):

پیش از صحبت در مورد لوگوی این برند، بهتر است با نام ان بیشتر آشنا شویم. شاید تا بحال شماهم از خودتان پرسیده باشید چرا (adidas)؟ احتمالا تا اینجای مطلب به تشابه نام این برند و مخفف نام موسس آن دقت کرده باشید. adi در واقع مخفف نام آدولف است و das هم مخفف نام خانوادگی او یعنی داسلر است. به یقین این بهترین اسم برای این برند است.
این برند دارای 4 لوگوی متفاوت است و در حال حاضر از هر 4 تا استفاده می‌شود که هرچهار لوگو را با معنی و مفهوم آنها در ادامه خواهید دید.

لوگوی سه خط:

فلسفه لوگوی برند آدیداس - لوگوی سه خط برند ادیداس- تیپ تیک مرجع تخصصی آگهی‌های صنعت مد و پوشاک

  • این یک لوگوی ساده و کلاسیک است که در تمام محصولات این شرکت استفاده می‌شود.
  •  سه خط موازی به کیفیت، انعطاف‌پذیری، تسلط و نفوذ در بازار اشاره می‌کند.
  • این سه خط موازی بر اعتدال و توازن ورزشکار نیز اشاره دارد.

 

لوگوی سه برگ:

لوگوی برگ برند آدیداس- تیپ تیک مرجع تخصصی آگهی‌های صنعت مد و پوشاک

  • این لوگو هم برای کفش و هم برای پوشاک اسپرت این برند استفاده می‌شود.
  • سه برگ نماد سه قاره اروپا، آمریکای شمالی و آسیاست.
  • خطوط روی برگ‌ها نشان‌دهنده تنوع محصولات در این برند است.

الگوی به شکل کوه:

لوگوی کوه مانند برند آدیداس- لوگوی سه خط مورب برند آدیداس - تیپ تیک مرجع تخصصی آگهی‌های صنعت مد و پوشاک

  • این لوگو بیشتر روی لباس ورزشکاران حرفه‌ای دیده می‌شود.
  • بازهم سه تیکه بودن آن نشان دهنده سه قاره آسیا، اروپا و آمریکای شمالی‌‎ است.
  • کوه در این لوگو نماد تلاش و غلبه بر چالش‌ها برای رسیدن به اهداف است.

لوگوی دایره‌ای:

  • این لوگو بیشتر روی کلکسیون‌ها و ست‌های اسپرتی دیده می‌شود که توسط طراحان معروف طراحی شده‌اند.
  • دایره در این لوگو نماد کره زمین است.
  • همچنین این دایره نماد سازگاری سریع با تغییرات نیز می‌باشد.

رقابت برادرانه بین دوبرند پوما و آدیداس:

رقابت پوما و برند آدیداس- موسس برند آدیداس_موسس برند پوما- ارتباط برند پوما با برند آدیداس-تیپ تیک مرجع تخصصی آگهی‌های صنعت مد و پوشاک
با شروع جنگ جهانی دوم و بروز یکسری مشکلات بین دوبرادر، رودولف تصمیم گرفت که از آدی جدا شده و کسب و کار خود را راه اندازی کند. آنها در سال 1948 تصمیم گرفتند که شرکت را بین خود تقسیم کنند و از آنجا رقابت بین این دوبرادر شروع شد. آدی شرکت آدیداس را رسمی کرد و رودولف شرکت دیگری تاسیس کرد که پوما نام گرفت. آدی برای متمایز کردن محصولات خود از شرکت برادرش، در کنار کفش‌هایش یه نوار باریک می‌دوخت.
در آن زمان رقابت بین این دوبرادر و این دوبرند به قدری شدت گرفت که حتی سایر مردم هم به دودسته تقسیم می‌شدند. به گونه‌ای که هنگام رد شدن از کنار کسی در خیابان اول به کفش‌های او دقت می‌کردند که ببینند آدیداس را انتخاب کرده است یا پوما و سپس جبهه خود را مشخص می‌کردند.

درگذشت آدی و شروع دوره شکوفایی برند آدیداس :


آدولف دالسر در در 6 سپتامبر 1978 کمی پیش از تولد 78 سالگی‌اش درگذشت. او پیش از مرگ شرکتش را به همسرش کیت سپرد. بعد از فوت او پسرش هورست نیز در کارهای اداره شرکت به مادرش کمک می‌کرد. هورست درسال 1986 اولین شعبه را درآمریکای شمالی تاسیس کرد. او با اینکار توانست جامعه‌ای آماری در آمریکا از سبک محصولات مورد استقبال مردم در این کشور به دست آورد. سرانجام اولین موفقیت در آمریکا با طراحی و عرضه کفش اسنیکر آدیداس که مخصوص بسکتبالیست‌ها بود، همراه شد.
بعد از رونمایی از این سبک کفش‌ها، گروه موسیقی ران دی‌ام‌سی (Run DMC) یکی از طرفداران این سبک شدند. این گروه موسیقی در یکی از کنسرت‌های خود با نشان دادن کفش‌های اسنیکری که از این برند به پا داشتند، علاقه خود را به این برند در مقابل 40هزار از طرفداران خود نشان دادند. همچنین آهنگ (آدیداس من) از این گروه مهر تاییدی بر این علاقه زد. این گروه همچنان یکی از دوستداران برند آدیداس هستند و با این برند قراردادی بستند که تا به امروز پابرجاست.

سقوط وحشتناک آدیداس و جان گرفتن دوباره این برند:

داستان سقوط برند آدیداس- علت ورشکستگی برند آدیداس-تیپ تیک مرجع تخصصی آگهی‌های صنعت مد و پوشاک

هورست داسلر به طرز غیرمنتظره‌ای در سال 1987 وقتی که 51 سال بیشتر نداشت فوت کرد. مادر او سه سال قبل او فوت کرده بود. بعد از این ماجرا سهام این شرکت دست دیگر اعضای خانواده داسلر افتاد که آنها نیز طی سال‌های 1990 تا 1992 سهام خود را فروختند و دیگر داسلری در این کمپانی باقی نماند. طی این سال‌ها آدیداس دوران بسیار سختی را سپری می‌کرد و درسال 1992 به مرز ورشکستگی رسید.
بالاخره در سال 1993 فردی به نام رابرت لوئیس دریفوس (Robert Louis-Dreyfus) به همراه شریکش کریستین تورس (Cristian Torres) کنترل این شرکت را به دست گرفتند. آن دو باهم به این نتیجه رسیدند که نیاز به تغییر و تحولی در این شرکت و محصولاتش نیست و فقط باید این برند را به خوبی قبل اداره کرد و محصولاتش را به بازار عرضه کرد. پس با تقویت بازاریابی توانستند به نتایج خوبی برسند. سپس در سال 1995 یعنی دوسال بعد از سرپا شدن دوباره آدیداس، رابرت سایت رسمی آدیداس را راه اندازی کرد.

برای مشاهده فروشگاه اینترنتی آدیداس کلیک کنید.

کارخانه‌های برند آدیداس:

کارخانه برند آدیداس- تولیدی برند آدیداس- تیپ تیک مرجع تخصصی آگهی های صنعت مد و پوشاک
برند آدیداس در بیش از 69 کشور جهان کارخانه دارد:

  • بیشترین تعداد کارخانه این برند در قاره آسیا واقع شده است که حدود 27 درصد آن در چین قرار دارد. 337 کارخانه در چین و 99 تا از آنها در هند هستند. اندونزی 79 و ویتنام 76 کارخانه دارد. ژاپن، تایوان، تایلند، کره، کامبوج و پاکستان هرکدام بین 10 تا 60 کارخانه دارند. ترکیه دارای 13 کارخانه و اسرائیل و اردن هرکدام یک کارخانه دارند.
  • در اروپا بیشترین تعداد کارخانه‌ها در آلمان قرار دارد. کشورهای ایتالیا، بریتانیا و اسپانیا هر کدام بیش از 10 کارخانه دارند.
  • این برند حدود 215 کارخانه در قاره آمریکا دارد که بیشتر آنها در ایالات متحده است. بعد از آن بیشترین تعداد کارخانه در برزیل قرار دارد. کشورهای کانادا و مکزیک هم تقریبا به اندازه نصف برزیل کارخانه دارند.
  • آفریقا حدود 24 کارخانه دارد. بیشترآنها در آفریقای جنوبی، لسوتو و سوازیلند، 3 تای آنها در شمال آفریقا و 3 تای آنها در ماداگاسکار و موریس واقع شده اند.
  • در قاره‌های استرالیا و نیوزیلند هم تعدادی کارخانه وجود دارد اما در سال‌های اخیر تعداد آنها کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که این دو قاره روی هم 4 کارخانه دارند. به گفته برند آدیداس، این کاهش و پسرفت به علت وابستگی بیش از حد به واردات است.

 

شعبات برند آدیداس در ایران:

استانآدرسشماره تماس
تهرانخیابان شهید مدنی مجتمع تیراژه 2 طبقه همکف2177587710
تهرانمیدان تجریش،خیابان سعدآباد،مجتمع تجاری ارگ تجریش2122396455
تهرانبالا تر از سید خندان،بالاتر از خواجه عبدالله انصاری نبش کوچه خوی پلاک 9552122886262
تهرانشهرک غرب مجتمع تجاری میلاد نور طبقه ششم واحد 292188370800
تهرانخیابان شریعتی،بالاتر از پل صدر، پلاك 17742122631030
تهرانجردن،بالاتر از اسفندیار،نبش بلوار صبا،پلاک 1192122034471
تهرانخیابان نیاوران بعد از سه راه یاسر نبش کوچه هیراد2122814040
تهرانبالاتر از میدان منیریه، نبش خیابان صنیعی پور، پلاک 86466480144
تهرانبلوار نیروی زمین، مرکز الماس ایران22969620
تهرانپاسداران، خیابان امیرابراهیمی، نبش گلستان دوم225901881
تهرانولنجک، بلواردانشجو، بالاتر از بلوار یاسمن، گلستان دوم، مرکز خرید ولنجک، طبقه اول، واحد 7322420307
تهرانشهرک غرب، بلوار دادمان، بلوار درختی، مرکز خرید خلیج فارس88385416
تهرانخیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، برج نگار88641888
تهرانخیابان شریعتی، پائین تر از پل رومی، پلاک 192022631030
تهرانستارخان خیابان یکم، دریان نو، مجتمع تجاری مفید، طبقه همکف، واحد 1666556958
تهرانآپادانا (خیابان خرمشهر)88762368
تهراناکباتان، مجتمع تجاری مگامال، طبقه همکف اول44632911
تهراناتوبان ستاری، مجتمع تجاری کوروش، طبقه B144972116
گیلانرشت، خیابان گلسار،ابتدای بلوار دیلمان،پلاک 551333114309

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

برای اطلاع از آخرین اخبار دنیای مد و پوشاک ما را در صفحات مجازی و مجله خبری تیپ تیک دنیال کنید.

برای ثبت آگهی و تبلیغات رایگان در تیپ تیک کلیک کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عمده-فروشی-پوشاک-پوشاک-عمده-لباس-عمده-مردانه-زنانه-بچگانه2