آموزش و نگهداریاخبار و نکات

انواع پارچه و از بین بردن لکه‌های سمج یک راهنما برای شستشوی لباس

شستشوی لباس ها با پارچه‌های مختلف اسراری دارد که اگر از آنها مطلع باشید می‌توانید عمر لباس مورد علاقه‌ خود را افزایش دهید و از آن برای مدت طولانی استفاده کنید. با دانستن اینکه هر پارچه‌ای با چه تکنیکی تمیز می‌شود و از هر جنس لباسی باید چطور نگهداری کنید، یک کمد پر از لباس‌های همیشه نو و تمیز داشته باشید.

اولین گام برای نگهداری درست از لباس‌های با اهمیتتان این است که بدانید روش شستشوی لباس ها و پارچه‌های مختلف متفاوت است و البته لیبل شستشوی لباس همیشه همه حقیقت را در مورد نگهداری آن لباس به شما نمی‌گوید، این ها نکاتی است که خودتان باید از آن خبر داشته باشید.

شستشوی لباس های مختلف با شناختن هر نوع پارچه

در ابتدا ببینید لباس شما از چه الیافی تشکیل شده است و بعد با کمک لیبل پشت لباس و اطلاعاتی در مورد شسشتوی پارچه ها، لباس خود را تمیز کنید.

نخ را با آب سرد بشویید.

نخ یکی از پر طرفدارترین الیاف برای ساخت لباس در همه جای دنیا است، الیافی که در عین لطافت و طبیعی بودن می‌تواند برای هر آب و هوایی مناسب باشد. نخ در لباس‌های مختلف از تی شرت گرفته تا مانتو و شلوار کاربرد دارد. پارچه‌های نخی ممکن است آب بروند مگر اینکه روی آن‌ها پروسه‌ی ویژه‌ای صورت گرفته باشد یا در ترکیبات پارچه به جز نخ از الیاف مصنوعی هم استفاده شده باشد.

علامت “با آب سرد شسته شود”  به شما اخطار می دهد که ممکن است شلوار بلند شما در صورتیکه به درستی شسته نشود، در نهایت به یک شلوارک تبدیل شود. همچنین شستشو با آب سرد می‌تواند از رنگ رفتگی لباس یا شلوار جین جلوگیری کند.

در مورد خشک کردن لباس‌های نخی هم به این نکته توجه فرمایید که خشک کردن با حرارت بالا هم می‌تواند باعث آب رفتن پارچه‌های نخی شود، پس اگر از دستگاه خشک‌کن استفاده می‌کنید، درجه حرارت را بسیار پایین آورده و وقتی لباس هنوز کمی خنک است آن را از دستگاه خارج کنید.

کتان را با آب سرد بشویید و در فضای آزاد خشک کنید.

کتان هم مثل نخ یکی از الیاف طبیعی است که در بسیاری از لباس‌ها کاربرد دارد. در مورد لباس های کتان به لیبل هر لباسی نگاه کنید و ببینید که آیا لازم است لباس همیشه خشکشویی شود یا می‌توانید آن را با آب بشویید. در مورد لباس های کتانی مانند شلوار کتان یا پیراهن کتان که شستشوی آن‌ها با ماشین لباس‌شویی امکان پذیر باشد، لازم است با توجه به رنگ لباس از درجه مناسب حرارت آب استفاده کنید.

پارچه‌های کتان مقدار بیشتری آب به خود جذب می‌کنند، بنابراین در شستشوی لباس های کتان بهتر است ماشین لباس‌شویی را بیش از اندازه پر نکنید. لباس‌های کتان را پشت و رو اتو کنید و از بخار اتو استفاده کنید.

پلی استر را با آب سرد بشویید.

پلی استر همان الیافی است که در لباس‌های رنگی و بادوام بسیار کاربرد دارد، لباس‌هایی که نگهداری از آن‌ها هم نسبت به الیاف دیگر راحت تر است. بیشتر لباس‌هایی که در آن‌ها میزان زیادی از الیاف پلی استر به کار رفته است، قابل شستشو با ماشین لباس‌شویی هستند با این حال ابتدا لیبل لباس را نگاه کنید.

اگر از حالت خشک‌کن استفاده می‌کنید، آن را روی حرارت کم قرار دهید و وقتی لباس‌ها هنوز مقداری خیس هستند، آن‌ها را از ماشین خارج کنید تا هم از چروک شدن جلوگیری کنید و هم از ایجاد حالت الکستریسیته در لباس.

اگر لازم است لباس را اتو کنید از حرارت خیلی خیلی کم استفاده کنید، چراکه الیاف مصنوعی پلی استر به راحتی با حرارت بالا آب می‌شوند.

ابریشم را با دست بشویید.

انعطاف‌پذیر، محکم و براق؛ بارز ترین ویژگی الیاف ابریشمی.الیاف ابریشمی از قدیمی‌‌ترین الیافی است که در پارچه‌ها و دوخت لباس زنانه و مردانه به کار می‌رود.­ درحالیکه پارچه ابریشمی به خودی خود قابل شستشو است، بسیاری از انواع بافتی که در پارچه‌های ابریشمی به کار می‌رود ممکن است در صورت شستشو حالت سفت و خشن پیدا کرده یا چروک شود و یا رنگ پارچه از بین برود.

اجازه دهید لیبل شستشوی لباس به شما بگوید که لباس و پارچه ابریشمی را باید چطور نگهداری کنید. علامتی که به شما می‌گوید تنها خشکشویی امکان‌پذیر است “ Dry-clean only” خطار می‌دهد که این لباس یا پارچه از شستشوی با آب جان سالم به در نمی‌برد.

اگر این لیبل را نمی‌بینید، دلیل نمی‌شود که شال ابریشم یا کراوات ابریشم خود را در ماشین لباس‌شویی بیاندازید! برای شستن لباس های ابریشمی قابل شستشو با آب از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که هم مناسب پارچه‌های لطیف باشد و هم مناسب برای شستشو با دست. می‌توانید از شامپو بچه ملایم بدون مواد نرم‌کننده استفاده کنید که هم به خوبی پارچه‌ها را تمیز می‌کند و هم عمر آن را کاهش نمی‌دهد.

هرگز از خشک کن برای خشک کردن پارچه‌های ابریشمی استفاده نکنید.اول  می‌توانید  آن‌ها را داخل یک حوله بگذارید تا آب اضافی آن جمع شود و سپس آن‌ها را برای خشک شدن آویزان کنید. اگر می‌خواهید یک شال ابریشمی را اتو کنید، اتو را روی پارچه نکشید، بلکه به حالت  پرس کردن بگذارید و بردارید.

اسپاندکس را با دست بشویید و در هوای آزاد خشک کنید

اسپاندکس یکی از آن الیاف مصنوعی است که برای ایجاد حالت کشسانی در لباس به کار برده می‌شود و البته اگر شما پوست حساسی داشته باشید، احتمال اینکه که اسپاندکس باعث ایجاد ناراحتی پوستی برای شما شود بسیار زیاد است. اما معمولا برای ایجاد حالت کشسانی و فرم بهتر لباس روی بدن تنها از میزان بسیار کمی از این الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.اگرچه پارچه اسپاندکس این قابلیت را دارد که هم با دست شسته شود و هم با ماشین لباس شویی، بهتر است از آب داغ و مواد سفیدکننده در لباس‌هایی که ترکیب اسپاندکس دارند استفاده نکنید.

این نوع پارچه‌ها را نباید در ماشین خشک کن بیاندازید و برای خشک شدن آن‌ها را آویزان کنید. اگر اتو کردن ضروری است، اتو را با حرارت ملایم روی پارچه پرس کنید.

پشم را با آب سرد بشویید و در هوای آزاد خشک کنید

بره‌ها عاشق آن هستند و ما هم دوستشان داریم، پارچه‌های پشمی لطیف و گرمی که برای لباس‌های زمستانی ایده‌آل هستند. به طور طبیعی پشم قابلیت شستشو دارد با این حال به این دلیل که پشم به کار برده شده در لباس پشمی شما پروسه‌های خاصی را برای بافته شدن و رنگ‌رزی طی کرده است، بنابراین در بیشتر لباس‌های پشمی لیبل “خشک شویی شود” را می‌توانید ببینید.

اما اگر لباس پشمی شما قابلیت شستشو با آب را داشته باشد، باید به آرامی، با دست و با مواد شوینده ملایم پروسه شستشو با آب انجام شود. برای آب کشی پارچه‌ها و لباس‌های پشمی از آب گرم استفاده کنید، آب سرد باعث آب رفتن لباس پشمی می‌شود.

۵ لکه‌ای که شما را به دردسر می‌اندازد

روی نیمکتی نشسته‌اید و هنگامی که بلند می‌شوید، می‌بینید یک آدامس سفت و سخت به پشت مانتو یا شلوار شما چسبیده است و به این فکر می‌کنید که دیگر نمی‌توانید از لباسی که دوستش داشتید استفاده کنید یا دستتان را می‌برید و چند لکه خون بر روی لباس شما می‌افتد. روزتان را به این راحتی خراب نکنید تمام لکه‌های سمجی که فکر می‌کنید پاک نمی‌شوند، به راحتی از بین می‌رود به شرطی که رمز و راز پاک کردن لکه‌های سمج را بدانید.

پاک کردن لکه خون از لباس

راه پاک کردن خون از روی پارچه به حجم خونی که وجود دارد و بزرگی لکه بستگی دارد. اول  آن را با آب سرد و نمک تمیز کنید، دو قاشق چای خوری نمک را در یک پیمانه آب حل کنید. آن را آب بکشید و با یک حوله سعی کنید لکه را خشک کنید. اگر موفق نشدید از آمونیاک رقیق استفاده کنید.

پاک کردن وکس (موم شمع) از لباس

خوشبختانه شما بیشتر از یک راه برای پاک کردن این لکه دارید. ابتدا وکس را با استفاده از یک چاقوی کند یا وسیله مشابه دیگر از روی لباس به آرامی بردارید. سپس یکی از دو روش زیر را انجام دهید:

  • لکه را با چند لایه دستمال توالت بپوشانید و روی آن با حرارت ملایم اتو بگذارید، یک کار وکس را کمی شل کرده و سپس می‌توانید آن را به آرامی از روی پارچه جدا کنید.
  • لکه را با تمیز کننده‌های بدون آب از بین ببرید.

پاک کردن آدامس از لباس

تنها کار ممکن این است که آدامس را با یخ تا جای ممکن سرد کنید و سپس آن را با چاقوی کند بردارید.

پاک کردن لکه قهوه و شکلات

بر خلاف تصور لکه های ناشی از قهوه و شکلات به سادگی از روی پارچه ها پاک می‌شوند، کافی است یک اسفنج آغشته به آب ولرم را روی لکه فشار دهید تا قهوه و شکلات از تار و پود لباس بیرون کشیده شود.

پاک کردن لکه جوهر از لباس

کمی الکل روی لکه جوهر بمالید تا لکه به آهستگی محو شود.دانستن نکات ضروری برای نگهداری و شستشوی لباس و انواع پارچه‌ها می‌تواند عمر لباس‌های شما را بیشتر کند، البته خریدن لباس‌های باکیفیت هم در داشتن کمدی پر از لباس زیبا و همیشه مناسب بی‌تاثیر نیست.

سراغ برندهای معتبر بروید و از نمایندگی‌ها خرید کنید، فروشگاه اینترنتی تیپ تیک این امکان را به شما می‌دهد که با صرف کمترین وقت به این انواع برند ایرانی و غیر ایرانی دسترسی داشته باشید و بهترین خرید را انجام دهید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن