آموزش و نگهداریاخبار و نکات

از بین بردن آسان پنج لکه سمج

بارها شده به خاطر لکه های مزاحم دچار دردسر شده اید و ندانید که چه کار کنید.این روزها هیچ چیزی بدون راه حل نیست ما در این مقاله سعی کردیم به شما راه از بین بردن پنج لکه سمج را بگوییم تا شما به راحتی بتوانید لباس هایتان را تمیز کنید و انهارا درون کمدتان قرار دهید.

۵) لکه انار

سرخی دانه های انار که به زیبایی کنار هم چیده شده اند هر آدمی را وسوسه میکند که کمی از ان بچشد اما اگر کمی از ان روی لباس بریزد ممکن است شیرینی خوردن انار را به تلخی تبدیل کند.اگر روی لباستان انار ریخت به دو روش میتوانید ان را پاک کنید.یادتان نرود از بین رفتن لکه ها به واکنش سریع شما بستگی دارد

شیوه اول:

نخست لکه را با آب سرد خیس نمایید . با انگشتان دست مایع شوینده یا مایع ظرفشویی را روی لکه بمالید. سپس لباس را تقریبا به مدت ۳۰ دقیقه در محول آب و مایع شوینده بگذارید و بعد لباس را با آب سرد آب کشی کنید.

اگر لکه از بین رفته بود بگذارید لباس خشک شود، اما اگر همچنان باقی بود باید از پراکسید هیدروژن استفاده کنید. اول مقداری از آن را روی لباس امتحان کنید (پراکسید امکان دارد سبب سفید شدن بعضی پارچه‌ها شود) اگر با پارچه سازگار بود مقداری از آن را روی لکه بریزید و بگذارید ۳ دقیقه لکه با آن خیس بخورد. بعد لباس را کامل بشویید و آب بکشید.

شیوه دوم:

متخصصان توصیه می کنند روی لکه های سمج نمک آشپزخانه بپاشید . به این روش که روی لکه یک لایه نمک بریزید و با پنبه آن را مالش دهید و با آب ولرم بشویید . اما برای این که نتیجه بهتری بدست آید از  آب گرم و آب ژاول استفاده کنید . ( یک قاشق چای خوری آب ژاول را در یک لیتر آب مخلوط کنید ) . برای پارچه های رنگی آب ژاول را در آب سرد مخلوط کنید .

برای پارچه های مصنوعی که با آب میوه لکه دار شده اند ، باید لکه را با آب و آمونیاک از بین برد .

۴)لکه شمع

  • پارافین با گذشت زمان خنک می شود و به شکل جامد در می آید. پس به هنگام  ریختن پارافین هنگامیکه داغ است به آن دست نزنید و بگذارید خنک شود.
  • با استفاده از یک قاشق و یا یک چاقوی کند پارافین جامد شده را به آرامی از لباس خود جدا کنید.
  • حالا نوبت داغ کردن محل لکه است. برای جلوگیری از صدمه دیدن لباس می توانید یک دستمال یا یک کاغد را بر روی محل لکه قرار داده سپس اتو را بر روی درجه حرارت ملایم قرار داده و آن را بر روی محل لکه قرار دهید تا پارافین موجود از روی لباس حالت مایع پیدا کرده تا بتوان به راحتی از روی لباس جدا نمود.

۳)لکه خون

امکان دارد بینی شما خون بیاید و روی لباس هایتان بچکد و یا دست شما زخمی بشود و لباس یا هر سطح دیگری را خونی کند. در این مواقع بهتر است به محض این که خون روی لباس یا هر سطح دیگری ریخت آن را بشویید. اما نگران نباشید زیرا می توانید خون خشک شده را نیز تمیز کنید.

روش تمیز کردن خون تازه:

هنگامی که بر روی لباس شما لکه خون افتاد به سرعت همان لباس یا پارچه را درون آب سرد بخوابانید نه آب گرم ( تحت هیچ شرایطی  از آب گرم استفاده نکنید.) خون از مواد بسیاری تشکیل شده است اما پروتئین داخل خون باید اول از باقی مواد پاک شود.  لکه را به طور مستقیم در زیر آب سرد شیر و خلاف جهت بافت آن بگیرید تا به سرعت از بافت پارچه پاک شود. برای بهتر پاک شدن آن از مقداری شوینده سنگین استفاده کنید این شوینده می تواند تاید و یا مایع شوینده باشد.شما برای از بین بردن ان از هیدروژن پراکسید ۳% هم میتوانید استفاده کنید.

روش تمیز کردن خون خشک شده:

پارچه یا لباس را بیرون بیاورید و لکه را چند ساعت یا یک شب در آب سرد خیس نمایید. خیساندن در آب سرد سبب کاهش رنگ لکه خون خشک شده می‌شود. همچنین می‌توانید پارچه را در ماشین لباسشویی بشویید. برای این کار از آب سرد و مواد شوینده سبک استفاده کنید.
این کار لزوما باعث پاک شدن لکه نمیشود، اما به کمرنگ شدن آن کمک بسیاری خواهد کرد. این کار را می‌توانید همراه با روش‌هایی که پایین ذکر شده است انجام دهید.البته  امکان دارد لکه خون دائمی شده باشد، به خصوص اگر در خشک کن قرار گرفته باشد. لکه‌های حرارت دیده روی پارچه تثبیت می‌شوند.

 از سرکه سفید استفاده کنید. برای پاک کردن یک لکه خون کوچک اول کاسه را با سرکه پر کنید، سپس قسمت لکه دار پارچه را درون کاسه بگذارید.۳۰ دقیقه صبر کنید (برای هر دو لکه کوچک و بزرگ) سپس پارچه را به طور معمول با آب سرد شستشو دهید.
از مواد شوینده و آب برای لکه خون کم استفاده کنید. در یک فنجان کوچک، یک قسمت مواد شوینده و ۵ قسمت آب بریزید و آن را ترکیب کنید. سپس محلول را روی لکه قرار دهید و با یک برس نرم روی آن بکشید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. لکه را با یک اسفنج مرطوب یا دستمال پاک کنید و سپس با یک دستمال کاغذی سفید آن را خشک کنید.
از آب اکسیژنه برای از بین بردن لکه‌های عمیق و سخت استفاده کنید. مقداری از آب اکسیژنه را روی لکه بریزید و به آرامی با یک برس نرم یا قلم مو روی آن بکشید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس لکه را با یک اسفنج مرطوب یا پارچه تمیز پاک کنید و با یک دستمال کاغذی آن را خشک نمایید. می‌توانید از آمونیاک به عنوان آخرین انتخاب استفاده کنید، اما از ریختن آن روی پارچه‌های رنگی دوری کنید.لکه‌های خون ممکن است کاملا پاک نشوند. اگر این اتفاق افتاد، به سادگی فرآیند پاک کردن لکه را تکرار کنید. برای پارچه‌های سفید می‌توانید از مواد سفید کننده استفاده کنید.

۲)لکه لاک

استفاده از لاک ناخن به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد، زمانی که چینی‌های دربار از نقره، طلا، سیاه و قرمز برای آرایش ناخن‌هایشان استفاده می‌کردند. البته این لاک‌ها امروزه در هزاران رنگ مختلف وجود دارند.

غفلت در مورد لاک ریخته شده، آن را به لکه دائمی تبدیل خواهد کرد. لاک در تماس با لباس به سرعت خشک  شده و در نهایت لکه‌ای بزرگ و پررنگ از خود به جا می‌گذارد.

اگر لاک روی لباستان  ریخته پیش از انجام هر کاری فورا به برچسب شستشوی آن توجه کنید. اگر لباس شما ویژگی‌های خاصی مثل الیاف مداکریلیک و تری‌استات دارد، حتماً آن را به خشک‌شویی معتبری برده و تلاش نکنید خودتان لکه را برطرف کنید. اگر از استون برای پاک کردن این الیاف استفاده کنید لباس آسیب دیده و سوراخ خواهد شد.

برای پاک کردن لکه لاک  به مواردی از جمله پارچه، دستمال کاغذی یا حوله سفید نیازمندید. از کشیدن دست یا پارچه بر روی لکه اکیدا خودداری کنید زیرا این کار باعث نفوذ لاک به عمق پارچه میشود و لکه را روی لباس پخش می‌کند. چند دستمال کاغذی تمیز را روی سطح صافی بگذارید و لباس را از قسمت لکه شده روی آن قرار دهید. با استفاده از پنبه یا پارچه‌ای آغشته به استون لکه لاک از از قسمت خارج لکه به سمت داخل و مرکز آن پاک کنید، این کار باعث می‌شود تا لکه به قسمت‌های تمیز لباس پخش نشود. در زمان پاک کردن لباس، با پنبه استونی به قسمت لکه شده ضربه بزنید تا به خوبی تمامی قسمت‌های آن استونی شود. دستمال کاغذی‌های زیر قسمت لکه شده را به دستمال کاغذی‌های تمیز جایگزین کنید و این کار را تا زمان رفع شدن کامل لکه ادامه دهید.

۱)لکه جوهر

شستن لباس ها بدون گرفتن و پاک کردن کامل جوهر، سبب می شود که لکه روی پارچه فیکس شود و بماند و پاک کردنش را بسیار سخت تر می کند.از شیر استفاده کنید.اسیدیته ملایم شیر، همراه با بعضی از ترکیبات موجود در آن، به پاک کردن لکه های جوهر کمک بسیاری می کنند. برای استفاده، بعد از خیساندن جوهر تازه  باید لباس را در شیر گرم برای ۵ تا ۶ ساعت خیس نمایید ، و در این زمان ، تغییر رنگ شیر و جذب رنگ را خواهید دید .رنگ، به تدریج روشن و روشن تر می شود تا پاک شود.بعد از آن، می توانید لباس را به طور معمول شستشو دهید .با این حال، اگر کمی جوهر باقی مانده بود، می توانید لباس را در آب و محلول سفید کننده برای چند ساعت خیس نمایید.آب بکشید و دوباره بشورید.این روش، برای لباس های پنبه ای با رنگ روشن، پشمی یا جنس های دیگر توصیه می شود.

یک ترفند طبیعی دیگر برای پاک کردن لکه جوهر از لباس ها، آب لیمو است.در حقیقت ، آب لیمو، مانند یک سفید کننده عمل میکند و لکه ها را از روی انواع خاصی از پارچه ها پاک می کند.برای انجام این روش، به آب، نیمی از لیمو و یک تکه پارچه پشمی احتیاج دارید.پارچه پشمی را با آب لیمو مرطوب کنید و آنرا برای چند ثانیه روی لکه قرار دهید، سپس این کار را تا زمانی که جوهر ناپدید شود، تکرار کنید.بعد، لباس خود را به صورت معمول بشورید.

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن