دنیای مد

چگونه حجاب اسلامی وارد صنعت مد شد؟

نایک، کمپانی بزرگ ورزشی جهان از مدل ها و لباس های اسلامی خود رونمایی کرد. اما این شرکت تنها شرکتی نبود که از مدل ها و حجاب اسلامی استفاده میکرد.

تحقیقات نشان میدهد که مد و حجاب اسلامی به سرعت در حال پیشرفت است.

تاریخچه ورزشی حجاب اسلامی

در ماه جولای سال ۲۰۱۲ اولین ورزشکاران با حجاب در صحنه مسابقات حاضر شدند. در این سال ممنوعیت استفاده از حجاب در رقابت ها که در سال ۲۰۰۷ انجام شده بود لغو شد.

ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی به این خاطر بود که بیان شد: “به خاطر استفاده از روسری احتمال آسیب به نواحی گردن بسیار زیاد” اما در سال ۲۰۱۲ تحقیقات پزشکی نشان داد استفاده از حجاب هیچ ضرری برای ورزشکار ندارد و این قانون لغو شد.

برای محافظت از حجاب ورزشکاران نیز در زیر روسری کلاهی قرار داده شد که اگر روسری آنها کشیده شد این کلاه حفاظت کننده حجاب انان باشد.

در سال ۲۰۱۲ حضور زنان مسلمان و با حجاب در صحنه مسابقات توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. این گامی بود که شرکت های بزرگی چون نایک به فکر طراحی و تولی لباس هایی با سبک اسلامی و حجاب باشد.

بیشتر بخوانید: برند دولچه و گابانا و طرح های اسلامی او

تاریخچه مد اسلامی

با اینکه حجاب ورزشی وارد دنیای مد شد اما مد اسلامی بسیار قدیمی تر از حجاب ورزشی است. در دهه ۱۹۸۰ وقتی که ایالت متحده شروع به وارد کردن لباس هایی مدرن برای مسلمانان کرد به سرعت با استقبال زیادی رو به رو شد و هم اکنون نیز این صنعت به سرعت در حال رشد و افزایش است.

مد اسلامی شامل لباس هایی است که قدی بلند یا متوسط دارند با آستین هایی بلند تا روی مچ. قسمت دیگر این مد شامل شلوارهایی است که پاهای آن ها را میپوشاند و پوششی که قسمت سر و گردن را شامل میشود.

با گذشت زمان، طراحان ملی و بین المللی در فروش مدل های شیک اسلامی شرکت داشتند. امروزه مد اسلام مسلط بر صنعت جهانی است که کشورهایی مانند اندونزی، مالزی و ترکیه را در خارج از کشورهای غربی هدایت می کند. در سال ۲۰۱۰، روزنامه “Milliyet” ترکیه، بازار جهانی لباس اسلامی را حدود ۲٫۹ میلیارد دلار تخمین زد.

گزارش جهانی اقتصاد اسلامی نشان می دهد میزان هزینه مصرف کنندگان در پوشاک و کفش به میزان ۲۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است.

این رشد ۱۱٫۹ درصد از هزینه های جهانی را در دوره سه ساله نشان می دهد. این گزارش پیش بینی کرد که این بازار تا سال ۲۰۱۹ به ۴۸۸ میلیارد دلار برسد.

طرفداران مد اسلامی چه کسانی هستند؟

چه چیزی باعث رشد این صنعت در سه سال شد؟ طبق تحقیقات انجام شده مسلمان بیشتر افراد دیگر از برند آگاهی دارند و این میتواند دلیلی برای رشد روز افزون این صنت و حجاب اسلامی باشد.

البته مد اسلامی در سالهای قبل به علت آگاه نبودن از پوشش مردم مسلمان و سبک زندگی آنها نادیده گرفته شد.

در حال حاضر با افزایش جمعیت مسلمانان توجه و نیاز به پوشاک مدرن و مطابق مد اسلامی روز برای جوانان حس میشود.

امروزه صنعت مد و حجاب اسلامی به سرعت پیشرفت میکند و شرکت های بزرگ ایده هایی برای بانوان مسلمان خواهند داشت. مالزی به عنوان پایتخت مد جهان شناخته شده است و هر ساله هفته های مد اسلامی در این کشور برگزار میشود.

 

منبع: QUARTZ

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
بستن