دنیای مدگفتگو

گفتگو با طراح لباس سریال شهرزاد

گپی دوستانه با ژاله زکی زاده طراح لباس شهرزاد

ژاله زکی زاده در مورد حاشیه های طراحی لباس سریال شهرزاد سخن گفت باهم قسمتی از این گفت و گو را میخوانیم.

طراح لباس سریال شهرزاد درباره طراحی لباس های بازیگران، گفت:به نظرم همه بخش آنچه که مخاطبین شاهدش بودند، سهم کلی است که به فیلمنامه مربوط می شود چرا که فیلمنامه به ما تاریخ می دهد و شخصیت ها  را هم به ما معرفی می کند. با توجه به اینکه این فیلمنامه با کیفیت بود این شرایط را فراهم کرد که بتوانیم شخصیت ها بشناسیم.همه این موارد باعث شده بود که کار ما در زمینه طراحی و لباس به درستی مسیر خود را طی کند.البته بخشی نیز مربوط به سلیقه شخص خودم است که در بخش هایی از کار آن را دیدیم  و این به دلیل اعتمادی است که کارگردان این پروژه به من کرده است.

او در ادامه گفت:به هر حال در فیلمنامه بخشی از آنچه که مشاهده می کنیم مربوط به بخش هایی می شود که بسیار واضح به آن اشاره شده است مثل تاریخ اما در بحث شخصیت شناسی و روانشناسی باید به تحلیل لایه های زیرین متن و کاراکترها بپردازیم که یک طراح باید شناخت و سواد کافی را برای تحلیل داشته باشد.قطعاً در اینجا اثرگذاری یک طراحی لباس بیشتر می تواند حس شود به همین دلیل نمی توان همه چیز را به پای فیلمنامه گذاشت.

زکی زاده بیان کرد: من یک طرح کلی می زنم بعدبا کارگردان سریال جناب «فتحی»، صحبت می کردم اما نتیجه در صحبت هایمان از جایی حاصل میشود که بتواند ایده ها عملی شود. البته این نکته  بسیار مهم است که به نظرات خود بازیگران اهمیت دهیم و آنها هم آنچه که از نقششان را برداشت کرده اند در بخش های مختلف به ما انتقال دهند. به هر حال تمام نتیجه این مشورت ها تبدیل به چیزی شد که شما در پروژه «شهرزاد» آن را دیدید.

این طراح لباس درباره منابع خود برای طراحی کردن لباس بازیگران این سریال گفت:بر اساس تاریخی که در فیلمنامه به ما داده شده بود، تحقیقات زیادی کردیم که البته خوشبختانه در این سریال خیلی در تنگنا نبودیم و واقعاً مجبور نبودم که روایت های طولانی را در تاریخ بخوانم بلکه عکس هایی از ان زمان موجود بود که با دیدن آنها می توانستیم به نتیجه مطلوبی برسیم. اما نکته اینجاست که این تصاویر به صورت سیاه و سفید بود اما ما می دانستیم که در این پروژه یکی از نکات اصلی که باید رعایت و دیده شود رنگ لباس ها است . در نتیجه رنگ و لعاب لباس ها و میزان روشنی و کمرنگی شان و همچنین اینکه کدام شخصیت از چه رنگی بیشتر استفاده می کند برایمان جایگاه خاصی پیدا کرد.

به گفته خیلی ها انتخاب رنگ لباس های شهرزاد جسورانه بود.

ژاله زکی‌زاده درباره اینکه چقدر طراحی‌های لباس سریال «شهرزاد» از مستندات تاریخی و چقدر از قدرت تخیل بهره گرفته شده است، بیان کرد: خوشبختانه تصاویر و فیلم‌های زیادی از آن دوره تاریخی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها رجوع کرد، ولی در انتخاب رنگ و مدل لباس‌ها تا اندازه‌ای از قدرت تخیل بهره گرفته شده است.

او درباره استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی لباس سریال «شهرزاد»، گفت: روانشناسی رنگ در طراحی لباس بسیار مفید است، اما باید منتظر ماند که مردم چقدر این تأثیری که ما از رنگ‌ها گرفتیم را متوجه‌ شده‌اند. اگر مخاطبان هم همان برداشت‌ را کرده باشند به این معنی است که کار ما نیز درست و روانشناسی رنگ‌ها موثر بوده است.

او همچنین اضافه کرد: می‌توان گفت که ما در سریال «شهرزاد» جسورانه رنگ‌ها را انتخاب کردیم؛ برای مثال کمتر دیده شده که در آثار نمایشی یا به طور کلی در جامعه از رنگ قرمز تند استفاده شود. ما سال‌هاست که از این رنگ‌ها دور شده‌ایم و این موضوع حتی در پوشش جامعه ما نیز آشکار است. به همین دلیل هم فکر می‌کنم یکی از دلایلی که لباس‌های سریال «شهرزاد» مورد پسند بعضی از مخاطبان قرار گرفته، انتخاب رنگ‌های جسورانه است.

در مورد کاراکتر بزرگ آقا با بازی بازیگر پیشکسوت علی نصیریان باید عرض کنم که از ابتدا تصمیم داشتیم صلابت و قاطع بودن و بزرگی این کاراکتر را به نمایش بگذاریم به همین دلیل کمی در طراحی رنگ لباس ها به سراغرنگ های تیره تر رفتیم.این رنگ ها به طور ضمنی در ابهت، قاطعیت و صلابت این کاراکتر تأثیر گذاشت اما این نکته را هم در نظر داشتیم  که بزرگ آقا در نهایت انسان لطیفی هم است اگر به صحنه هایی که با دخترش رو به رو می شود، دقت کنید به این نکته پی خواهید برد. حتی به نظرم بزرگ آقا آدم سیاهی نیست. رنگ تیره به بزرگ آقا اقتدار میبخشید.

زکی زاده درباره طراحی لباس بعضیاز بازیگران گفت:در مورد طراحی لباس شهاب حسینی نیز باید بگویم به دلیل اینکه کاراکتر وی برگرفته از شخصیتی سر به هوا بود و از طرفی اهل خانه و زندگی هم نبود به همین دلیل و دلایل دیگر تصمیم بر این شد از رنگ های روشنی که مربوط به آن سال ها می شود استفاده کنیم.

با توجه به اینکه نقش فرهاد که توسط مصطفی زمانی ایفا می شد، کاراکتری متفاوت بود و جزو قشر روشنفکر و دانشجوی آن زمان بود ، با توجه به خصوصیاتش به این نتیجه رسیدیم که نباید خیلی از مردم جدا باشد و این را در طراحی و رنگ لباس او نیز در قرار دادیم. به این ترتیب او را از جامعه جدا نکردیم.

نکته ای که برای من اهمیت دارد این است که افرادی که در پشت صحنه واقعاً زحمت می کشند و کارشان دیده نمی شود، از این فرصت استفاده می کنم و از تک تک افرادی که در کنارم بودند تشکر می کنم.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن