دنیای مدهفته مد

همه چیز درباره هفته مد یا فشن ویک (Fashion week)

اگر دنبال کننده دنیای خوش رنگ و لعاب و جذاب مد هستید احتمالا نام فشن ویک (Fashion week) یا هفته های مد به گوشتان خورده است ولی شاید به طور دقیق از همه جزئیات آن اطلاعی ندارید. شاید سوالاتی مانند هفته های مد چگونه مسیر دنیای مد را تعیین میکند؟ برگزار کننده های آن چه کسانی هستند؟ هفته های مد دنیا کدام اند؟ آیا همه طرح های ارائه شده در هفته های مد وارد بازار می‌شوند یا نه؟ و هزاران سوالا دیگر  ذهن شما را هم درگیر کرده باشد. ما در این نوشته همه آن چیزی که نیاز دارید در رابطه با هفته های مد بدانید به شما خواهیم گفت. در ادامه همراه تیپ تیک باشید تا در این مسیر جذاب قدم بگذاریم و همه چیز را راجع به یکی از طلایی ترین رویداد های مد و فشن بدانیم.

هم چیز درمورد هفته های مد - تیپ تیک مرجع تخصصی صنعت مد و پوشاک

آنچه در ادامه میخواهیم : 

هفته مد چیست؟

هفته مد همانطور که از اسم آن مشخص است یک هفته خاص و استثننایی است. در طول این یک هفته برندها، مزون ها و طراحان مد و لباس  آخرین محصولات، طراحی ها و کالکشن های خود را به خریداران، طرفداران مد و رسانه ها معرفی می‌کنند. در زمان های گذشته در فرانسه به آن “défilés de mode” (رژه مد) گفته می‌شود.

برندها محصولات و کالکشن های خود را از طریق ران وی(runway) (سکویی که مدل ها بر روی آن راه می‌روند) معرفی می‌کنند. این رویداد دو بار در سال برگزار می‌شود و همواره مد فصل پیش رو را به جامعه نشان می‌دهند.

تاریخچه-هفته-مد--تیپ-تیک-مرجع-تخصصی-تبلیغات-پوشاک

تاریخچه هفته های مد یا فشن ویک (Fashion week)

اگر در تصوراتتان نحوه برگزاری هفته های مد در گذشته مانند امروز بوده است آن را دور بریزید و با ما در تاریخ سفر کنید. در واقع هفته مد یا فشن ویک از سال ۱۹۰۳ شروع شد اما نه به شکل امروزی!

باهم در زمان به سال ۱۹۰۳ – نیویورک سیتی سفر کنیم

در این سال فروشگاه‌ها لباس‌های خود را به صورت نمایش اختصاصی برای جذب مشتری های بیشتر به طبقات متوسط جامعه معرفی می‌کردند و به نمایش می‌گذاشتند. کم کم پای این نمایش ها به مکان های عمومی مانند رستوران ها باز شد.

این رسم همچنان تا سال ۱۹۵۰ پابرجا بود و یکی از سرگرمی‌های محبوب مردم بود و برای آن قوانینی وضع شد که قبل از اجرا باید مجوز قانونی تهیه کرد تا رفته رفته با شروع جنگ این رسم کمرنگ تر شد.اگر همچنان به این داستان پر پیچ و خم علاقه دارید همراه ما به سال ۱۹۷۳  به پاریس سفر کنید. با اینکه تقریبا فشن شوهای اولیه از نیویورک شروع شد اما این نمایش ها در نیویورک از نمایش های سالن های مد (défilés de mode) در پاریس الهام گرفته شد اما با توجه به جنگ جهانی که در فرانسه اتفاق افتاد  این مراسم به کمرنگ ترین حالت خود رسید.

نیویورک از فرصت جنگ در فرانسه استفاده کرد و برای افراد علاقه مند به این رویداد مقصد جدیدی را نمایان کرد و در ۱۹ ژوئیه ۱۹۴۳، اولین “هفته مد”، نیویورک برگزار شد.

همه-چیز-در-باره-هفته-مد---تیپ-تیک-

نکاتی در رابطه با برگزاری هفته های مد در نیویورک
  •  تا سال‌های ١٩٩۴ مکان برگزاری هفته مد فضاهای عمومی مثل هتل‌های بزرگ بود.
  • با توجه به گسترش روز افزون علاقه ها به این رویداد در دهه ۹۰ مکانی خاص به این رویداد اختصاص یافت.
  • در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹ چادرهای بزرگی در نزدیکی پارک برایانت نیویورک به این مراسم اختصاص داده شد.
  • با توجه به علاقه شدید مردم هرساله مکان‌های کلیدی‌تری مثل مراکز مهم مثل میدان لینکولن و کلارکسون به این اتفاق مهم در صنعت مد اختصاص داده می‌شود.
  • بنیانگذار فشن ویک در نیویورک الینور لمبرت یک فشن ژورنالیست اهل آمریکا و روزنامه نگاری مشهور در زمینه مد و فشن بود که نخستین هفته مد به دست او برگزار شد.
  • اولین هفته مد در پاریس در سال ۱۹۷۳ آغاز شد.

مطالب مرتبط : هفته مد بهار_تابستان پاریس ۲۰۲۳

هفته های برتر مد در دنیا

هفته های مد یا فشن ویک ها در سراسر دنیا برگزار میشوند اما چهارتا از آنها از بقیه مهم تر هستند و  هر ساله طراحان، سرمایه‌گذاران، فعالان رسانه و عاشقان مد را با خود همراه می‌کنند که به آنها چهار یزرگ یا بگ فور (big 4) گفته می‌شود.

این چهار شهر شامل نیویورک، لندن، میلان و پاریس هستند که ابتدا از نیویورک شروع شده، در لندن ادامه پیدا میکند، مقصد بعدی میلان است و در نهایت در پاریس به انتها می‌رسد. علاوه بر چهار بزرگ، هفته های مد قابل توجه دیگری در برلین، مادرید، سائوپائولو، شانگهای و توکیو برگزار می شود.

هر برند در زادگاه خودش نمایش خود را اجرا می‌کند مانند برند فرانسوی دیور که در خواستگاه خود در پاریس نمایش خود را برگزار میکند یا برند مایکل کورس در آمریکا- نیویورک

شاید دوست داشته باشید: استایل سلبریتی ها در مت گالا ۲۰۲۳

هفته های مد و تاریخچه هفته مد - تیپ تیک مرجع تخصصی مد و فشن

تاریخ برگزاری هفته مد در دنیا

هفته مد دو بار در سال در پایتخت های بزرگ مد جهان برگزار می شود.

  • اولین هفته مد برای ارئه کالکشن “بهار و تابستان” که در ماه سپتامبر و اکتبر (۱۱ شهریور الی ۱۰ آبان)  برگزار می‌شود.
  • دومین هفته مد برای ارائه کالکشن “پاییز و زمستان” که در ماه های فوریه و مارس (۱۳ بهمن الی ۱۲ فروردین)  برگزار می‌شود.

به طور کلی هفته های مد چندین ماه قبل از فصل برگزار می شد تا به مطبوعات و خریداران فرصتی برای پیش نمایش طرح های مد برای فصل بعد داده شود.

تاریخچه هفته های مد - تیپ تیک مرجع تخصصی آگهی های پوشاک

در هفته‌های مد چه چیزهایی ارائه می‌شود؟

در هفته های مد برندها مجموعه های طراحی شده خود را برای فصل بعد به نمایش می‌گذارند زیرا مد همیشه دو فصل از تقویم جلوتر است.

  • در ران وی ها می‌توانید مد فصل بعد را مشاهده نمایید.
  • در ران وی های هر برند می‌توانید به طور دقیق کالکشن ها، رنگ ها، اکسسوری های هر برند را برای فصل بعد پیش بینی کنید.
  • در هفته های مد نه تنها کالکشن لباس بلکه انواع مد کیف، اکسسوری، کفش، ترند های روز آرایشی هم به سراسر دنیا معرفی می‌شوند.
  • آنچه در فشن ویک ها ارائه می‌شود توسط مجله مطرح مد و فشن دنیا یعنی ووگ پوشش داده می‌شود.

مفهمومی به نام “See now buy now” چند وقتی است که در فشن ویک ها مطرح شده است که دیگر نیازی نیست تا فصل بعد برای خرید محصولات و مجموعه های برند مورد علاقه خود صبر کنید و می‌توانید پس از ارائه آن ها را خریداری کنید و یک قدم از مد جلوتر باشید.

هفته های مد - کت واک مدل ها - تیپ تیک مگ

کت واک چیست؟

اگر دنبال کننده حرفه ای فشن ویک ها باشید احتمالا با مفهومی به نام کت واک آشنایی دارید اما اگر به تازگی به دنیای مد و هفته های مد علاقه مند شده اید احتمالا با اصطلاحات دنیای مد آشنایی ندارید در ادامه پرکاربردترین اصللاحات دنیای مد را به زبان ساده توضیح خواهیم داد.

کت واک( Catwalk) : همانطور که از اسم آن مشخص است  راه رفتن مدل‌ها همانند گربه بر روی استیج یا سکوی نمایش را کت واک می گویند. (نوع خاص راه رفتن مدل ها بر روی استیج )

ران وی: به سکویی که مدل‌ها بر روی آن راه می‌روند ران‌ وی ( Runway یا Ramp )می گویند.

آوانگارد یا مد پیشرو : به استایل هایی که به صورت خلاقانه با هدف شکستن کلیشه ها و پا گذاشتن به دنیایی جدید و مبتکرانه ابداع می شود. در استایل آوانگارد انتظار هر چیزی را می توان داشت و در هیچ زمینه ای محدویت نداشته و از قاعده و قوانین خاصی نیز پیروی نمی کند.

بیشتر بخوانیم: رنگ سال ۲۰۲۴-۱۴۰۳ چه رنگی است؟

طراحی هایی که در هفته مد روانه بازار می‌شود

برای شما هم این سوال پیش آمده که طراحی های عجیب و غریبی که در فشن شو ها  بر تن مدل ها است را چه کسانی می‌پوشند؟ آیا اصلا امکان پوشیدن آنها به طور روزمره وجود دارد؟  در ادامه پاسخ سوال خود را پیدا خواهید کرد.

سوال اول : آیا همه طراحی هایی که ارائه می‌شود را میتوان پوشید؟ 

جواب خیر است. بیشتر طراحی های عجیب و غریبی که در هفته های مد مشاهده میکنید نشان از نبوغ، خلاقیت و مهارت بالای طراح است و این طرح ها وارد بازار نمی‌شوند.

این مجموعه ها شامل طرح های مختلفی هستند که برخی از آنها ممکن است به تولید انبوه برسند و برخی دیگر ممکن است فقط به عنوان طرح های مفهومی باقی بمانند.

لباس-های-عجیب-هفته-مد- تیپ تیک مگ

سوال دوم : چه طرح هایی روانه بازار می‌شوند؟ 

طرح هایی در فشن شوها به نمایش گذاشته می‌شوند به صورت ساده تر و مطابق با لباس  و پوشش عررف جامعه به بازار عرضه می‌شوند. عوامل مختلفی وجود دارد که تعیین می کند کدام طرح ها وارد بازار شوند

این عوامل شامل:

  • تقاضای بازار: طراحان مد معمولاً طرح هایی را تولید می کنند که فکر می کنند مردم دوست دارند و حاضرند برای آنها پول بپردازند.
  • بودجه: تولید انبوه طرح ها می تواند بسیار گران باشد. طراحان مد باید تصمیم بگیرند که کدام طرح ها ارزش سرمایه گذاری را دارند.
  • روندهای مد: طراحان مد همیشه باید از روندهای مد آگاه باشند. آنها ممکن است تصمیم بگیرند که طرح هایی را تولید کنند که با روندهای مد فعلی مطابقت دارند.

در نهایت، این طراح مد است است که تصمیم می‌گیرد کدام طرح ها وارد بازار شوند.

ببینیم :جدیدترین مدل های لباس عروس ۱۴۰۲

هفته مد در ایران

شاید شماهم هیچ پیش زمینه ای از هفته مد ایران نداشته باشید و البته حق هم دارید اما بد نیست به تاریخچه هفته مد در ایران بپردازیم.

هفته مد ایران پیش از اتقلاب 
  • هفته مد تهران اولین بار در سال ۱۹۶۲ برگزار شد و به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای مد در منطقه شناخته می‌شد.
  • مد در ایران قبل از انقلاب تحت تأثیر فرهنگ و هنر ایران بود.
  • طراحان ایرانی از نقوش و طرح‌های سنتی ایرانی در لباس‌های خود استفاده می‌کردند.
  • طراحان از آخرین روندهای مد بین‌المللی برای طراحی الهام می‌گرفتند.
مد در ایران - تیپ تیک مجله تخصصی مد و فشن در ایران
پ.ن: این عکس متعلق به فشن شو نیست – استایل خیابانی (استریت استایل )
هفته مد تهران پس از انقلاب

هفته مد تهران بعد از انقلاب در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار برگزار شد و تاکنون ۱۲ دوره از آن برگزار شده است. هفته مد در ایران کمی متفاوت تر از هفته های مد در سراسر دنیا است.

آنچه که باید در مورد هفته مد ایران بدانیم :

  • هفته مد تهران یک رویداد فرهنگی-تجاری است که دو بار در هر سال (بهار-تابستان و پاییز-زمستان در بخش زنان و مردان) برگزار می‌شود.
  • در این رویداد به معرفی بهترین‌های صنعت مد ایران، از طراحان پیشگام و نام آشنا، تا جوانان مستعدِ برگزیده و برندهای مطرح ایرانی، به بازار مد داخلی و مخاطبان جهانی می پردازد.
  • این رویداد توسط شورای مد ایران برگزار می شود
  • هدف از برگزاری این رویداد تقویت بازار پوشاک تولید داخل، حمایت از طراحان و تولیدکنندگان مد ایرانی، و معرفی فرهنگ و هنر ایران به جهان است.
  • هفته مد در ایران علاوه بر ارائه محصولات و کالکشن های برند ها شامل برنامه‌های جانبی مختلفی مانند نمایشگاه‌های مد، کارگاه‌های آموزشی، و جلسات سخنرانی است.

هفته-مد-تهران---تیپ-تیک-مرجع-تخصصی-تبلیغات-مد-و-پوشاک

حقایق و دانستنی های جالب هفته مد

  • هزینه برگزاری هفته مد می تواند به میلیون ها دلار برسد این هزینه شامل هزینه اجاره سالن نمایش، هزینه تولید لباس، هزینه تبلیغات، و هزینه دعوت از مهمانان است.
  • لباس های طراحی شده اغلب بسیار گران قیمت هستند و فقط برای افراد خاص قابل دسترس هستند.
  • مردم عادی می توانند از طریق اینترنت یا تلویزیون از هفته مد دیدن کنند.
  • اولین هفته مد در سال ۱۸۵۸ در پاریس برگزار شد.
  •  هفته مد در فرانسه توسط چارلز فرانسوا دومورگ، یک روزنامه نگار فرانسوی، برگزار شد.
  • هفته مد نیویورک قدیمی ترین هفته مد در جهان است
  • هفته مد لندن به عنوان مرکز نوآوری در صنعت مد شناخته می شود.
  • هفته مد میلان به عنوان مرکز تجاری صنعت مد شناخته می شود.
  • هرکسی که در نمایش‌های هفته مد حضور دارد در واقع به طور رسمی دعوت شده است.
  •  به طور معمول هر برند و طراح در کشور زادگاه خود نمایش برگذار می‌کند.
  • زمان هر فشن شو به طور کلی بین ۷ الی ۲۰ دقیقه و به‌طور متوسط ۱۰ دقیقه است.
  • هیچ چیز بدون حضور آنا وینتور، ادیتور مجله Vogue شروع نمیشود.
  • بین سردبیران، اینفلوئنسرها، مدل‌ها و افراد مشهور بسیار رایج است که در هفته مد لباس‌هایی بپوشند که از طرف برندها به آنها قرض یا هدیه داده شده است.

هفته های مد - مجله مد و فشن تیپ تیک

خلاصه و جمع بندی

  • در ابتدا به تعریف هفته مد و مفهوم آن پرداختیم و به صورت ساده و خلاصه آن را بیان کردیم.
  • در گام بعدی با تاریخچه و داستان هفته مد آشنا شدیم و در زمان سفر کردیم
  • با بیگ فور، اصطلاحات دنیای مد و فشن و زمان برگزاری هفته های مد در دنیا آشنا شدیم و به بررسی هفته مد در ایران پرداختیم.
  • در انتها با حقایقی جالب از دنیای مد آشنا شدیم.

امیدواریم از این نوشته نهایت استفاده را برده باشید. اگر تمایل به دنبال کردن اخبار دنیای مد و فشن را دارید همراه با “مجله خبری دنیای مد و فشن تیپ تیک” باشید تا از اخبار و حواشی به روز دنیای فشن آگاه شوید.

 

ورود به مجله خبری تیپ تیک 

اگر به دنبال خرید لباس ها مطابق با مد فصل هستید با مراجعه به “تیپ تیک” می‌توانید انواع لباس زنانه، مردانه و بچگانه مطابق با مد روز را پیدا کرده و خریداری نمایید.

ورود به تیپ تیک مرجع تخصصی تبلیغات پوشاک 

 

نوشته های مشابه

بستن